top of page

Inovačné vzdelávanie

Názov vzdelávania: METODIKA PLÁNOVANIA, REALIZÁCIE A HODNOTENIA

 VÝTVARNEJ VÝCHOVY

Čo vzdelávanie ponúka?

Vzdelávanie prináša kvalitný obsah k základným otázkam výtvarnej edukácie, prepojený s online aktivitami a jednoduchými praktickými úlohami, ktoré slúžia ako podklady k teoretickým častiam. Účastníci získajú inšpiráciu aj konkrétne návody použiteľné v praxi. Kurz je určený pre učiteľov 1. a 2. stupňa ZŠ, SŠ a ZUŠ, a je prístupný aj pre začínajúcich pedagógov či učiteľov, ktorí nemajú vyštudovanú výtvarnú výchovu.

Aký je rozsah a forma inovačného vzdelávania?

 

Vzdelávanie pozostáva z piatich online kurzov a vypracovania dištančných úloh. 

 

Čo je prínosom tohto vzdelávania?

 

Získate nové inšpirácie, metódy a praktické postupy, ktoré môžete okamžite využiť vo svojej výučbe. Vďaka praktickým aktivitám si overíte, ako teória funguje priamo v praxi, a odnesiete si konkrétne námety pre svoje hodiny.

Veľkým prínosom sú aj aktuálne informácie o práci s novými vzdelávacími štandardmi (ŠVP 2024) – ukážeme si, ako ich premietnuť do výučby tak, aby boli zrozumiteľné a prakticky využiteľné. Lektor sa podieľal na príprave štandardov, vďaka čomu vám dokáže sprostredkovať užitočné rady a poskytnúť odpovede na konkrétne otázky z praxe.

Neoceniteľnou súčasťou vzdelávania je tiež vzájomná výmena skúseností medzi učiteľmi výtvarnej výchovy, ktorá prináša nové pohľady, praktické tipy a pocit profesijnej podpory.

Koľko vzdelávanie stojí?

Cena celého inovačného vzdelávania je 150 Eur.

Aktuálne termíny jednotlivých kurzov:

Kurz 1 - Výtvarná výchova zameraná na proces tvorby

dátum: 18. 9. 2025 od 15.00 hod. do 18.00 hod. 

Kurz 2 - Výtvarné výrazové prostriedky a vizuálna gramotnosť

dátum: 2. 10. 2025 od 15.00 hod. do 18.00 hod.

Kurz 3 - Výtvarné médiá a ich možnosti

dátum: 16. 10. 2025 od 15.00 hod. do 18.00 hod. 

Kurz 4 - Reflexia, sebareflexia a hodnotenie v edukačnom procese VV

dátum: 30. 10. 2025 od 15.00 hod. do 18.00 hod. 

Kurz 5 - Výtvarná výchova v ŠVP a ŠkVP

dátum: 13. 11. 2025 od 15.00 hod. do 18.00 hod. 

Obsah a zameranie jednotlivých kurzov je podrobnejšie popísané nižšie na tejto stránke pod názovom "Obsah kurzov inovačného vzdelávania".

V prípade záujmu sa registrujte kliknutím na link a vypísaním kontaktných údajov.

V súlade s § 56 ods. 1 a 4 zákona č. 138/2019 Z. z. bude inovačné vzdelávanie ukončené záverečnou prezentáciou pred trojčlennou komisiou. Na základe protokolu o úspešnej záverečnej prezentácii poskytovateľ vydá pedagogickému zamestnancovi osvedčenie o inovačnom vzdelávaní.

 

V prípade, že potrebujete schváliť vzdelávanie zamestnávateľom, kliknutím na link si stiahnete potvrdenie zamestnávateľa pre účastníka inovačného vzdelávania

link:

copyright.jpg

Inovačné vzdelávanie

Od 22. 4. 2024 sme akreditovaní Ministerstvom školstva SR na poskytovanie inovačného vzdelávania v oblasti výtvarnej edukácie v rozsahu 50 hodín.

Forma vzdelávania:

  • Online – 5 stretnutí po 4 hodiny (lektorské vstupy + aktívna tvorivá práca účastníkov).

  • Potrebné je technické vybavenie, funkčná kamera a možnosť realizovať jednoduché výtvarné zadania (kresba, 3D práca s papierom).

Súčasťou kurzu:

  • 30 hodín dištančného štúdia – úlohy na samostatné spracovanie s aplikačným charakterom (vyskúšanie v praxi, návrh, tvorba).

Podmienky ukončenia:

  • odovzdanie dištančných úloh,

  • záverečná online skúška pred komisiou.

korytnačka.jpg

Obsahy kurzov inovačného vzdelávania:

 

Kurz č. 1 Výtvarná výchova zameraná na proces tvorby

Obsah kurzu vychádza z toho, čo už učitelia poznajú a robia vo svojich hodinách. Spoločne sa pozrieme na jednotlivé fázy tvorivého procesu a ukážeme si jednoduché spôsoby, ako ich rozvíjať a cieľavedome využiť v prospech žiakov. Lektor bude sprievodcom, ktorý doplní osvedčené postupy o nové nápady a podnety, ktoré si budete môcť osvojiť cez praktické aktivity. Zároveň predstavíme aj základné zmeny v ŠVP 2024, s dôrazom na komponenty VV, pochopenie ktorých je kľúčové pri porozumení novému vzdelávaciemu programu.

Kurz č. 2 Výtvarné výrazové prostriedky a vizuálna gramotnosť

Kurz ukáže, že známe učivo možno učiť rôznymi spôsobmi – s dôrazom na  budovanie vizuálnej gramotnosti, kde je poznanie prvkov a princípov výtvarného jazyka základom. Účastníci sa podrobnejšie zoznámia s vybranými výtvarnými výrazovými prostriedkami a získajú praktické tipy, ako ich zapojiť do vyučovania. Spoločne preskúmame aj to, ako možno prostredníctvom výtvarnej výchovy pracovať s aktuálnymi a globálnymi témami, aby boli hodiny zrozumiteľné a blízke dnešným žiakom.

Kurz č. 3 Výtvarné médiá a ich možnosti

Položili ste si niekedy otázku: Čo sa dá naučiť vďaka objavovaniu pracovných postupov v konkrétnom výtvarnom médiu? Aktivity budú zamerané na to, ako sa dá tvorba, experimentovanie a hra prirodzene prepojiť s učením, vzdelávacími cieľmi a hodnotením. Teoretické poznatky sprostredkované lektorom a inšpirácie z diskusií si účastníci overia  v tvorivých výtvarných aktivitách. Dôraz bude kladený na rozvoj kompetencií žiaka a na prepojenie poznatkov medzi predmetmi, čo učiteľom umožní obohatiť vlastnú prax o nové a inovatívne prístupy.

Kurz č. 4 Reflexia, sebareflexia a hodnotenie v edukačnom procese výtvarnej výchovy

Účastníci sa zoznámia s rôznymi spôsobmi, ako využívať reflexiu a sebareflexiu počas výtvarného procesu. Reflexia tu nie je len spätným pohľadom na výsledné dielo, ale aj nástrojom na usmerňovanie tvorivého postupu a rozvoj metakognitívneho myslenia žiakov. V oblasti hodnotenia bude kladený dôraz najmä na formatívne hodnotenie, ktoré pomáha žiakom rozpoznať ich silné stránky, hľadať možnosti zlepšenia a motivuje ich k ďalšej tvorivej práci. Účastníci sa naučia, ako tvoriť a využívať hodnotiace kritériá v praxi a ako ich zapojiť do priebežného hodnotenia. Osobitná pozornosť bude venovaná výtvarnému portfóliu – ako nástroju, ktorý podporuje dlhodobé sledovanie pokroku žiaka, rozvoj jeho zodpovednosti za vlastné učenie a vytváranie priestoru pre reflexiu a sebareflexiu.

Kurz č. 5 Výtvarná výchova v ŠVP a ŠkVP

Kurz ponúka teoretické ukotvenie v ŠVP, ktoré bude prepojené s praktickými aktivitami a konkrétnymi ukážkami aplikácie výkonových a obsahových štandardov. Účastníci sa oboznámia s adaptáciou ŠVP do školského vzdelávacieho programu. Veľká pozornosť sa bude venovať aj tvorbe a úprave časovo-tematického plánu – ako základného organizačného nástroja učiteľa. Správne nastavený plán prináša do vyučovania cieľavedomosť, systematizáciu a žiakom poskytuje jasný pocit zmysluplnosti a nadväznosti učiva.

Lektor

Referencie

Som veľmi vďačná, že som sa mohla zúčastniť inovačného vzdelávania. Kurz mi ponúkol nový pohľad na vyučovanie výtvarnej výchovy a pomohol lepšie pochopiť novú školskú reformu v oblasti výtvarného umenia. Okrem užitočných teoretických poznatkov z didaktiky výtvarnej výchovy tvorivo prepojených s praxou ma obohatil najmä profesionálny a ľudský prístup lektora. Rady a inšpirácie som si mohla vyskúšať na svojich vyučovacích hodinách a vďaka konzultácii s lektorom zlepšiť úroveň svojej výučby. Mgr. Andrea Ballonová, PhD. učiteľka výtvarnej výchovy, 2. stupeň ZŠ

 

Na inovačnom vzdelávaní som sa cítila ako v ateliéri plnom inšpiratívnych myšlienok a nápadov! Bol to skvelý mix užitočných informácií napríklad aj o kurikulárnej reforme, tvorivých aktivít a inšpiratívnych diskusií s kolegami. Tvorivé aktivity boli skvelou príležitosťou skúsiť si niečo nové a zároveň zamyslieť sa nad vlastnými hodinami. Stretnúť kolegov, ktorí majú pre výtvarnú rovnaké nadšenie, bolo ako objaviť spriaznené duše. Oceňujem úlohy, ktoré mali hlavu a pätu – neboli formálne, ale dávali zmysel, priestor na sebareflexiu a naučené pomáhali preniesť priamo do praxe. Dávam 5 maliarskych paliet z piatich. Mgr. Vesna Veronika Zelinková, učiteľka výtvarnej výchovy

 

Kurz mi pomohol zlepšiť moje znalosti v oblasti vizuálneho umenia a bol výbornou  inšpiráciou pre moju ďalšiu prácu vo vyučovaní výtvarnej výchovy na 1. stupni ZŠ.  Mgr. Iveta Vojtechová , učiteľka 1. st.  ZŠ 

So vzdelávaním som veľmi spokojná. Spomenuté inšpiratívne a tvorivé metódy zamerané na proces tvorby vo výtvarnej výchove, mi pomohli spestriť hodiny výtvarnej výchovy. Bádanie v tvorivom procese na hodinách zaktivizovalo mojich žiakov, hlbšie pochopili súvislosti, čo pozitívne ovplyvnilo spracovanie témy. Vzdelávanie bolo veľmi podnetné a prínosné pre moju pedagogickú činnosť. Pán lektor svojim prístupom  vytvoril  veľmi príjemnú a uvoľnenú atmosféru a počas vzdelávania aktívne prepájal svoje odborné znalosti a skúsenosti s teóriou. Vzdelávacie materiály boli na výbornej úrovni, dané vzdelávanie odporúčam kolegom.

Mgr. Klára Jancsová, učiteľka na 1. stupni ZŠ

bottom of page