Mgr. Miloš Kmeť, PhD.
„Umenie nám neukazuje len to, čo vieme; ukazuje nám to, čo ešte len môžeme objaviť.“ Elliot Eisner
Výtvarná výchova je kľúčový predmet pre rozvíjanie tvorivej imaginácie, ktorá vedie k inovácii a osobnému rastu. Rozvíja estetické cítenie, kreativitu, ale aj podporuje kritické myslenie, emocionálnu inteligenciu a sebavyjadrenie. Pomáha chápať kultúrne dedičstvo a rozvíjať jemnocit pre rôznorodosť a hodnoty.
Vyštudoval som odbor Výtvarná výchova – Estetika na Pedagogickej fakulte UKF v Nitre. Ako učiteľ som pracoval na rôznych stupňoch vzdelávania (ZŠ, ZUŠ, Gymnázium, VŠ). Počas praxe som si rozšíril vzdelanie o predmety Etická výchova a Anglický jazyk. Práca v medzinárodnom vzdelávacom systéme IBO (International Baccalaurete), kde pracujem ako učiteľ predmetov Visual ART a Design technology, ma podnietila k doktorandskému štúdiu na UK v Bratislave. Doktorandské štúdium so zameraním na vzdelávanie v predmete výtvarná výchova som ukončil v roku 2014. Moja profesijná orientácia na prácu v oblasti výtvarnej edukácie sa v odbornej rovine premietla do viacerých odborných článkov a Metodiky výtvarnej výchovy orientovanej na výtvarný proces.
Svoje skúsenosti a odborné vedomosti naďalej poskytujem v oblastiach:
•práca s deťmi a mládežou
•lektorovanie výtvarných kurzov
•organizovanie vzdelávanie pre učiteľov výtvarnej výchovy
Prečo vzdelávanie v predmete výtvarná výchova?
Výtvarná výchova je v kurikule jedným z dvoch predmetov, ktoré môžu u žiakov aktívne rozvíjať vzťah k vlastnej tvorivosti (nielen výtvarnej ale aj k tvorivému mysleniu) a budovať pozitívny vzťah ku kultúre. Využíva aktívnu tvorivú činnosť žiakov, ktorá umožňuje žiakom v škole zažívať pocity radosti a bezprostrednosti. Podpora a vzdelávanie učiteľov výtvarnej výchovy prispieva k zvyšovaniu kvality v oblasti výtvarnej edukácie, ale aj ku všeobecnejšiemu cieľu – rozširovaniu povedomia o pozitívnej hodnote tvorivej činnosti, sebarealizácie a potreby kultúry v živote človeka.
Užitočnosť vzdelávania
Obsah vzdelávania ponúka širokú paletu tém z oblasti metodiky plánovania, realizácie a hodnotenia výtvarnej výchovy. Ponúka teoretické ukotvenie v kurikulárnych zmenách a prepojenie na praktické aktivity na hodinách výtvarnej výchovy. Účastníci sa podrobnejšie oboznámia s vybranými výtvarnými výrazovými prostriedkami a ich možnosťami v edukačnom procese. Dôležitou súčasťou kurzu bude práca s reflexiou. Reflexia v tvorivom procese umožňuje korekciu nielen finálneho diela, ale aj spôsobov myslenia (rozvoj metakognitívnych postupov) a súvisí s formatívnym hodnotením, ktoré kladie hlavný dôraz na možnosti zlepšenia a motivuje k činnosti.
Pre koho je vzdelávanie určené
Obsahovo je vzdelávanie zamerané na úroveň základnej školy a ZUŠ. Rozvoj pedagogických zručností, ktoré vzdelávanie prináša môže byť obohacujúce aj pre učiteľov MŠ alebo SŠ.
Výber absolvovaných kurzov:
2019 Certificate of attendance, IB Profesional Development Workshop – Visual ARTs, DP, Category 2,
The University of Warwick, IBSCA, Warwick, UK2016
Certificate of attendance, IB Profesional Development Workshop – MYP, Category 2, Arts – Visual, Berlín, Nemecko2014
Certificate of attendance, IB Profesional Development Workshop – Managing assessment in the MYP, The University of Warwick, IBSCA, Warwick,UK2011
Certificate of attendance, IB MYP Workshops – Assessment and Monitoring, Berlin, Nemecko2007 – 2008
Arteterapeutický kurz, Terra therapeutica v spolupráci s Univerzitou Komenského v Bratislave2007
Certificate of attendance, IB MYP workshops, Arts, Bukurešť,
Rumunsko2003 – 2004
Osvedčenie, Rozvoj občianskej spoločnosti prostredníctvom detí a mládeže zameraný na rozvoj životných zručností, rozsah 72 hodín, Nadácia pre deti Slovenska a ICDI
Skúsenosti so vzdelávaním na úrovni VŠ – oblasť metodiky vzdelávania v predmete výtvarná výchova, projektové vzdelávanie, artefiletika na katedre Výtvarnej výchovy na pedagogickej fakulte UK v Bratislave (2017 – 2021).
Práca v medzinárodnom vzdelávacom programe IB – od roku 2006 (visual art, design technology).
Skúsenosti s prácou v ZUŠ – Handlová, Bratislava.