top of page

Inovačné vzdelávanie školský rok 2024/25

METODIKA PLÁNOVANIA, REALIZÁCIE A HODNOTENIA VÝTVARNEJ VÝCHOVY

Inovačné vzdelávanie ponúka kvalitný obsah, online aktivity, ale aj jednoduché praktické výtvarné "drobnosti" ako kresbičky, či tvorivú prácu s papierom. Tieto aktivity sú následne využívané ako ukážky k teoretickým častiam. Vzdelávanie ponúka inšpiráciu a návody do praxe. Zvládne to aj učiteľ, ktorý nemá vyštudovanú aprobáciu VV. Je vhodný pre učiteľov 1. a 2. stupňa ZŠ, SŠ a ZUŠ.

Čo je prínosom tohto vzdelávania? Získaš trochu odlišný pohľad na vzdelávanie vo výtvarnej výchove, dostaneš podnetné rady ako si dobre naplánovať VV, na čo hlavne zamerať svoju pozornosť a ako hodnotiť. Veľmi užitočné je aj prepojenie na nové kurikulum. Výmena skúseností medzi učiteľmi výtvarnej výchovy je taktiež obrovským benefitom.

Do vzdelávania sa možno prihlásiť aj uprostred už bežiaceho vzdelávania. Každý jeden vzdelávací kurz je tematicky ucelený a nie je podmienkou absolvovať predošlé kurzy. V priebehu roka vzdelávanie viac krát opakujeme, preto je možnosť si chýbajúce kurzy dorobiť.

K1 Výtvarná výchova zameraná na proces tvorby

dátum: 27. 11. 2024 od 14.00 hod. do 18.00 hod. cena: 46 euro

K2 Výtvarné výrazové prostriedky a vizuálna gramotnosť

dátum: 11. 12. 2024 od 14.00 hod. do 18.00 hod. cena: 46 euro

K3 Výtvarné médiá a ich možnosti

dátum: 29. 1. 2025 od 14.00 hod. do 18.00 hod. cena: 46 euro

K4 Reflexia, sebareflexia a hodnotenie v edukačnom procese VV

dátum: 12. 2. 2025 od 14.00 hod. do 18.00 hod. cena: 46 euro

K5 Výtvarná výchova v ŠVP a ŠkVP

dátum: 5. 3. 2025 od 14.00 hod. do 18.00 hod. cena: 46 euro

V prípade uhradenia všetkých kurzov naraz: 190 euro

Obsah a zameranie jednotlivých školení (kurzov) je podrobnejšie popísané nižšie na tejto stránke pod názovom "Témy a obsah kurzov inovačného vzdelávania".

V súlade s § 56 ods. 1 a 4 zákona č. 138/2019 Z. z. bude inovačné vzdelávanie ukončené záverečnou prezentáciou pred trojčlennou komisiou. Na základe protokolu o úspešnej záverečnej prezentácii poskytovateľ vydá pedagogickému zamestnancovi alebo odbornému zamestnancovi osvedčenie o inovačnom vzdelávaní.

 

V prípade, že potrebujete schváliť vzdelávanie zamestnávateľom, kliknutím na link si stiahnete potvrdenie zamestnávateľa pre účastníka inovačného vzdelávania

link:

V prípade záujmu sa registrujte kliknutím na link a vypísaním kontaktných údajov.

Prečo vzdelávanie v predmete výtvarná výchova?

Výtvarná výchova je v kurikule jedným z dvoch predmetov, ktoré môžu u žiakov aktívne rozvíjať vzťah k vlastnej tvorivosti (nielen výtvarnej ale aj k tvorivému mysleniu) a budovať pozitívny vzťah ku kultúre. Využíva aktívnu tvorivú činnosť žiakov, ktorá umožňuje žiakom v škole zažívať pocity radosti a bezprostrednosti. Podpora a vzdelávanie učiteľov výtvarnej výchovy prispieva k zvyšovaniu kvality v oblasti výtvarnej edukácie, ale aj ku všeobecnejšiemu cieľu – rozširovaniu povedomia o pozitívnej hodnote tvorivej činnosti, sebarealizácie a potreby kultúry v živote človeka.

Užitočnosť vzdelávania

Obsah vzdelávania ponúka širokú paletu tém z oblasti metodiky plánovania, realizácie a hodnotenia výtvarnej výchovy. Ponúka teoretické ukotvenie v kurikulárnych zmenách a prepojenie na praktické aktivity na hodinách výtvarnej výchovy. Účastníci sa podrobnejšie oboznámia s vybranými výtvarnými výrazovými prostriedkami a ich možnosťami v edukačnom procese. Dôležitou súčasťou kurzu bude práca s reflexiou. Reflexia v tvorivom procese umožňuje korekciu nielen finálneho diela, ale aj spôsobov myslenia (rozvoj metakognitívnych postupov) a súvisí s formatívnym hodnotením, ktoré kladie hlavný dôraz na možnosti zlepšenia a motivuje k činnosti.

Inovačné vzdelávanie

Od 22. 4. 2024 sme Ministerstvom školstva SR oprávnení poskytovať inovačné vzdelávanie v oblasti výtvarnej edukácie v rozsahu 50 hod.Forma vzdelávaniaOnline – vzdelávanie je rozdelené do 5 online stretnutí. Jedno stretnutie trvá 4 hodiny. V rámci vymedzeného času sú naplánované lektorské vstupy v kombinácii s aktívnou činnosťou účastníkov (individuálne – jednoduché výtvarné zadania, ktoré budú aplikáciou teoretických blokov, práca v skupinách – kde sa bude využívať riešenie úloh a zdieľanie skúseností).Z týchto dôvodov je nutné, aby mal účastník potrebné technické vybavenie, funkčnú web kameru, možnosť realizovať výtvarné zadanie (kresba, maľba, 3D práca s papierom a pod.), zariadenie na odfotenie vlastnej práce a zdieľanie v skupine.V rozsahu 50 vzdelávacích hodín je započítaných 30 hodín dištančného štúdia, kde bude účastníkom zadaná úloha, ktorú budú riešiť priebežne vo voľnom čase a podľa vlastného plánovania. Dištančné úlohy budú vychádzať z obsahu kurzu a budú mať aplikačný charakter (realizovať v praxi, odskúšať, navrhnúť, vytvoriť a pod.)Podmienkou získania osvedčenia o absolvovaní inovačného vzdelávania bude odovzdanie vypracovaných dištančných úloh a záverečná skúška (online) pred trojčlennou komisiou.

Témy a obsahy kurzov inovačného vzdelávania:

 

Výtvarná výchova zameraná na proces tvorby

Účastníci sa oboznámia s procesom výtvarnej tvorby v pedagogickom prostredí, jeho jednotlivými fázami a možnosťami práce s nimi. Prínosom bude porozumenie výtvarnej výchove orientovanej na proces tvorby a využitie jej špecifík v pedagogickom prostredí. Účastníci budú mať možnosť porozumieť práci s komponentom a jeho výhody v konkrétnych praktických aktivitách.

Výtvarné výrazové prostriedky a vizuálna gramotnosť

Účastníci sa podrobnejšie oboznámia s vybranými výtvarnými výrazovými prostriedkami a ich možnosťami v edukačnom procese. Pozornosť sa bude venovať prierezovej gramotnosti – vizuálna gramotnosť a možnostiam jej rozvoja na výtvarnej výchove. Ako na výtvarnej výchove pracovať s aktuálnymi a globálnymi témami.

Výtvarné médiá a ich možnosti

Účastníci si prostredníctvom vlastnej tvorby odskúšajú konkrétne pedagogické postupy. Aktivity budú koncipované na nácvik a pochopenie prepojenia procesu tvorby, experimentovania a hry na stanovené vzdelávacie ciele a hodnotiace procesy. Teoretické vedomosti získané v blokových diskusiách budú účastníci aplikovať a overovať v tvorivých výtvarných procesoch. Orientácia na rozvoj cieľových kompetencií žiaka a medzi predmetové prepájanie vedomostí prináša účastníkom priestor na aplikáciu inovatívnych postupov do svojej praxe.

Reflexia, sebareflexia a hodnotenie v edukačnom procese výtvarnej výchovy

Účastníci sa oboznámia s rôznymi možnosťami práce s reflexiou v procese výtvarnej výchovy. Reflexia v procese umožňuje korekciu nielen finálneho diela ale aj spôsobov myslenia (rozvoj metakognitívnych postupov). Hodnotenie v predmete kladie hlavný dôraz na formatívne hodnotenie, ktoré pomáha žiakovi identifikovať možnosti zlepšenia a motivuje ho k činnosti. Účastníci sa oboznámia s tvorbou kritérií hodnotenia a ich aplikáciu v procese hodnotenia s použitím hodnotiaceho nástroja ako aj s tvorbou a využitím portfólia.

Výtvarná výchova v ŠVP a ŠkVP

Kurz ponúka teoretické ukotvenie a prepojenie praktických aktivít na hodinách výtvarnej výchovy s výkonovým a obsahovým štandardom ŠVP. Účastníci sa oboznámia s tvorbou školského vzdelávacieho programu pre predmet výtvarná výchova. Pre každodennú prax učiteľov je dôležité správne a funkčné vypracovanie časovo-tematického plánu, ktorý je organizačnou kostrou práce každého učiteľa. Prináša do edukačného procesu cieľavedomosť, systematizuje prácu učiteľa a žiakom vytvára pocit zmysluplnosti.

Lektor

Leaf Pattern Design

Referencie

Som veľmi vďačná, že som sa mohla zúčastniť inovačného vzdelávania. Kurz mi ponúkol nový pohľad na vyučovanie výtvarnej výchovy a pomohol lepšie pochopiť novú školskú reformu v oblasti výtvarného umenia. Okrem užitočných teoretických poznatkov z didaktiky výtvarnej výchovy tvorivo prepojených s praxou ma obohatil najmä profesionálny a ľudský prístup lektora. Rady a inšpirácie som si mohla vyskúšať na svojich vyučovacích hodinách a vďaka konzultácii s lektorom zlepšiť úroveň svojej výučby. Mgr. Andrea Ballonová, PhD. učiteľka výtvarnej výchovy, 2. stupeň ZŠ

 

Na inovačnom vzdelávaní som sa cítila ako v ateliéri plnom inšpiratívnych myšlienok a nápadov! Bol to skvelý mix užitočných informácií napríklad aj o kurikulárnej reforme, tvorivých aktivít a inšpiratívnych diskusií s kolegami. Tvorivé aktivity boli skvelou príležitosťou skúsiť si niečo nové a zároveň zamyslieť sa nad vlastnými hodinami. Stretnúť kolegov, ktorí majú pre výtvarnú rovnaké nadšenie, bolo ako objaviť spriaznené duše. Oceňujem úlohy, ktoré mali hlavu a pätu – neboli formálne, ale dávali zmysel, priestor na sebareflexiu a naučené pomáhali preniesť priamo do praxe. Dávam 5 maliarskych paliet z piatich. Mgr. Vesna Veronika Zelinková, učiteľka výtvarnej výchovy

 

Kurz mi pomohol zlepšiť moje znalosti v oblasti vizuálneho umenia a bol výbornou  inšpiráciou pre moju ďalšiu prácu vo vyučovaní výtvarnej výchovy na 1. stupni ZŠ.  Mgr. Iveta Vojtechová , učiteľka 1. st.  ZŠ 

So vzdelávaním som veľmi spokojná. Spomenuté inšpiratívne a tvorivé metódy zamerané na proces tvorby vo výtvarnej výchove, mi pomohli spestriť hodiny výtvarnej výchovy. Bádanie v tvorivom procese na hodinách zaktivizovalo mojich žiakov, hlbšie pochopili súvislosti, čo pozitívne ovplyvnilo spracovanie témy. Vzdelávanie bolo veľmi podnetné a prínosné pre moju pedagogickú činnosť. Pán lektor svojim prístupom  vytvoril  veľmi príjemnú a uvoľnenú atmosféru a počas vzdelávania aktívne prepájal svoje odborné znalosti a skúsenosti s teóriou. Vzdelávacie materiály boli na výbornej úrovni, dané vzdelávanie odporúčam kolegom.

Mgr. Klára Jancsová, učiteľka na 1. stupni ZŠ

„Lektor nám na vzdelávaní predstavil veľké množstvo rôznych techník na kreatívnu činnosť v ŠKD. Veľmi oceňujem, že sa zameral aj na také aktivity, ktoré skutočne využijeme aj pri práci s väčšou skupinou detí.“

Mgr. Vargová Lenka

bottom of page